Slevy pouze v aplikaci, za hotovost příplatek. Jak se žije digitálně vyloučeným?

Autorka: Kristýna Galíková, Nadace Krása pomoci

O digitálním vyloučení jsme jako IuRe/Digitální svobody napsali již řadu textů, zpravidla z pohledu lidí, kteří nedigitální komunikaci preferují s ohledem na soukromí. Nyní přinášíme několik příběhů od zástupců Nadace Krása pomoci, která pracuje se seniory. Jak se žije starším lidem, kteří digitální technologie neovládají?

Bez chytrého telefonu si připlatíte

Klientka Maruška (83 let) je velmi činná seniorka, komunikativní, velmi dobře pohyblivá, společensky aktivní. Je majitelkou bankovního účtu a platební karty. Vlastní tlačítkový mobilní telefon. Nemá internetové bankovnictví. Pobírá příspěvek na bydlení, tudíž můžeme hovořit o nízkopříjmové klientce.

Při odpočtu elektřiny jí byl vyměřen nedoplatek 60 Kč. Přišla jí SMS s platebními údaji (číslo účtu + VS), možnost jít zaplatit přímo do kanceláře poskytovatele el. energie v SMS uvedena nebyla. Chtěla co nejdříve zaplatit, ale ukázalo se, že to není jen tak. Jaké tedy měla možnosti?

  • Vyplnit složenku a zaplatit prostřednictvím České pošty – poplatek 44 Kč
  • Zajít do banky a požádat o úhradu ze svého účtu (což jsem jí poradila a ona to udělala), realizace této služby by klientku stála 160 Kč

Volala mi úplně nešťastná, že si takto drahý poplatek nemůže dovolit a telefon předala bankéři. Vše mi potvrdil, domluvili jsme se, že úhradu zaplatím ze svého účtu. Klientka neumí přeposílat SMS, bankéř jí pomohl přeposlat.

Maruška současně ráda nakupuje a hlídá akce v obchodních řetězcích. V Lidlu je možné uplatnit slevy pouze přes aplikaci v chytrém mobilním telefonu. Pro ni je tudíž získat slevu nemožné.

Příliš vysoké poplatky za platbu v hotovosti

Několik klientů, kteří pobírají důchod v hotovosti a nevlastní bankovní účet, bylo klienty Bohemia Energy. Platby za energie, telefon, nájem apod. provádí prostřednictvím služby SIPO hotově na poště.  Přecházeli k novým dodavatelům (standardně k PRE a Pražské plynárenské). V nových smlouvách však nebylo možné zvolit jinou platební metodu než převodem na účet. Stejná situace jako výše: nedoplatky + nové zálohy nebylo možné pro klienty uhradit.

Složitě jsme vyjednávali převod na SIPO. Vzniklé nedoplatky jsem opět hradila ze svého účtu a oni mi dávali hotově, protože poplatky za platbu v hotovosti jsou pro ně příliš vysoké. Současně nejsou schopni vyplnit složenku: problémy se zrakem, třes rukou.

S důchodem v hotovosti se nepočítá

Klientka Věra (90 let) pobírá důchod v hotovosti, existenčně je závislá na příspěvku na bydlení. Bydlí v nájemním bytě, majitel by se jí rád zbavil a pronajal byt za komerční nájem.

Nyní je klientka druhý měsíc v nemocnici. Na poště má 2 nevyzvednuté důchody a 2 nevyzvednuté poukázky (příspěvek na bydlení). Neuhradila již 2 nájmy.

Sociální pracovnice v nemocnici může zařídit, aby se důchod přeposílat do nemocnice a byl vyplacen přes nemocniční pokladnu. Klientka ze začátku nechtěla, protože v minulosti bylo velmi složité pak peníze z nemocnice vybrat a také si myslela, že bude hospitalizovaná jenom krátce. Poté se rozhodla, že ano – jenže při ověřování se ukázalo, že sociální pracovnice zapomněla službu zřídit, klientka tudíž bude bez důchodu i další měsíc. Poukázku (příspěvek na bydlení) neumí nemocnice vybrat, neboť je do vlastních rukou.

Prosíme majitele, aby počkal se splátkou nájmu. Důchod bude po 3 měsících zaslán z pošty zpět na ČSSZ a výplata bude zastavena. Klientka bude muset zažádat o obnovu výplaty důchodu – což může trvat 30 dní.

Ordinační doba jen on-line

Klient Ludvík se svou družkou (85 a 86 let) zvažují, že se odstěhují do domova pro seniory. Žijí sami, lékaře i péči o domácnost zvládají.

Nemají internet a jen velmi těžko se jim zařízení vybírá. Moje služba spočívá v tom, že k nim chodím s notebookem a prohlížíme si jednotlivé domovy – porovnáváme fotografie, ceny a hlavně vypisujeme telefonické kontakty a adresy.

Pro seniory bez internetu je téměř nemožné získat jakékoli telefonní číslo, ověřit ordinační hodiny apod. Za hlášku roku považuji: „aktuální ordinační dobu najdete na našich webových stránkách“.