Parkování v Brně? Výhodně jen s aplikací
Chytré telefony nadále zůstávají pro řadu lidí něčím, co zkrátka ve své kapse či ruce mít nechtějí: můžou je k tomu vést obavy ze ztráty soukromí, nechuť být stále on-line, či socioekonomické důvody. Někteří lidé pak chytrý telefon mají, ale nechtějí si na něm instalovat další a další aplikace. Řada služeb však s takovými lidmi již vůbec nepočítá: často jde přitom o služby, které by měly být dostupné všem.
Autorka glosy: Mirka Papežová
Auto není kabelka, a tak odložit ho, respektive dle platných regulí zaparkovat tak, abych ho po návratu zase našla, a to bez lístečku za stěračem, nebo úřední obálky v poště během pár dnů, mi přijde v době šířících se modrých pruhů parkovacích zón v Brně problém – obzvlášť pokud nejste oním šťastným majitelem tzv. chytrého mobilu nacpaného apkami všeho druhu. Nehledě na fakt, že od počátku se modré zóny v Brně šíří rychleji než systém odchytových parkovišť s kyvadlovou dopravou.
Nejezdím, a tudíž neparkuji v Brně denně, ale když, tak pochopitelně vyhledávám zónu C, která umožňuje parkování v době od 7 do 17 hodin zdarma bez nutnosti registrace, prvních 60 minut po 17 hodině pak parkování zdarma, ale s registrací vozidla do systému. Pracovní doba mi končí v 17 hodin, takže potřebuji zhruba 15 minut navíc, abych v klidu k autu došla. Avšak fyzické parkomaty v zóně C nejsou, takže si ráno po zaparkování čas navíc nastavit nemůžu.
Zkusila jsem tedy registraci parkování skrze jinak pohodlné SMS, ale to jsem narazila: SMS na 60 minut totiž zadat nelze, jediná přes mobilní služby průchozí varianta je SMS na 120 min, což znamená rovnou úhradu 20,- Kč za druhou hodinu parkování. Ale proč, když potřebuji pouhých 15 minut? Přijde mi zcela neadekvátní platit za službu, kterou vlastně vůbec nevyužiji, a to ne jednou, ale třeba i 3x týdně.
Říkám si, někde děláš chybu, zeptej se, upozorníš tím na nesrovnalost, dáš podnět k nápravě a zlepšení. A tak jsem (nejspíš nejen svoje) postřehy jednou večer sepsala na tomu určenou e-mailovou adresu parkovanivbrne@brno.cz. To, s jakou arogancí jsem se setkala, mě už ale naštvalo. Dvakrát mi přišlo takřka to stejné, jako by mi odpovídal automat s přednastavenými odpověďmi: SMS lze nastavit jenom na 120 minut, na 60 minut nelze. Více najdete na našich webových stránkách. Vyřešeno, hotovo. Tedy pro ně, nikoliv pro uživatele.
Další aplikace, které zase svěřím svoje osobní údaje, ale hlavně k tomu všemu i platební kartu (!), je pro mě prostě neakceptovatelná. A co ti, kteří chytrouše vůbec nevlastní?
Pokud mi nebyl nikdo schopen, ba ani ochoten vysvětlit, proč systém neakceptuje SMS na 60 minut, vnímám to jako diskriminační, neboť pro různé možnosti platby parkovného prostě nejsou nastavená stejná pravidla a stejné podmínky. Mám ráda systémově řešené věci, nejsem zpátečník a nechci bránit pokroku, ale řekla bych všeho s rozmyslem, a hlavně s občansky i uživatelsky vstřícným systémem a přístupem, prosím.